Thursday, July 7, 2011

You don't drink?

Niat hati nak bercerita tentang keseronokan SRH Hochschule Fest (SRH Uni Festival). Pada mulanya jejakkan kaki di taman SRH Hochschule oh oh! Aku rasa macam dalam TV cerita orang putihlahh. Taman hijau bersih dan ada orang sedang berpesta sambil tangan memegang gelas wain. Actually, we did not interested to involve with this kind of activity but since this is compulsory mandatory event which had been imposed by SRH Hochshule, we were just like ok! We're so pleased to join it.

Photobucket

Photobucket

Pandangan pertama aku bila masa kaki ini dijejakkan di taman itu kenapa semua minah dan mamat Deutsch ni sombong gila! Lantak hang la. Hoho hang Arifah! Awat rasa lagu tu. Eva (an administration staff who is responsible to manage our presence while we are here) brought us to this event. She is good and very helpful. There will be karaoke, shisha, American Food, cocktailbar, volleyball and Olympic Games at this festival. Kami berenam hanya perlu tengok dan lihat sahaja. Tapi ada salah seorang pensyarah cakap kami perlu menyertai Olympic Games. Haah?! What kind of games?! Ikut ja lah kan.

Semua dipecahkan kepada kumpulan masing-masing. Setiap kumpulan ada 5 orang peserta. Nasib baik aku dan Ain di tempatkan di dalam satu kumpulan. Setiap ahli kumpulan juga haruslah terdiri daripada orang-orang yang berlainan negara. Bagi ahli kumpulan aku kami berasal dari Malaysia, California dan German.

Photobucket
On my right is Justin from California and on my left is David from Germany

Photobucket

Photobucket

Photobucket
We won Soccer Game and Lari Dalam Guni Game

Photobucket
Ain and Arifah

Tapi tapi tapi cerita dan gambar di atas bukanlah isi penting bagi entri ini ya. Kehidupan di negara barat memerlukan iman yang tinggi especially berkenaan dengan pemakanan. Kau tak boleh sebarangan main hadap makanan depan mata. Setiap peserta telah diberi kupon makan dan minum. Ok dalam hati yes! Boleh makan lepas ni. Boleh makan burger yang sangat besar macam orang-orang di sini makan. Terliur woo tengok depa makan dah la perut memang lapar bangat! Tapi tengok di booth semuanya jual bir dalam gelas. Takkan nak minta coke atau soft drink dalam gelas yang mana bekas minuman mereka mereka itu dah dilantak oleh tiga empat gelas bir. We're so lucky that Aunty Julia was there. Dia cadangkan kami minum Apfel Scholer (macam air karbonat apple) di dalam botol. Itupun Ain kurang yakin dan dia buka lagi dictionary German dalam handphone untuk pastikan ramuan yang halal.

Tiba di booth makanan Ann dan aku dah excited sangat nak beli burger. Kami pesan vegetarian burger. Tapi oh no! Daging burger tu di masak di atas tempat yang sama dengan daging daging lain. Terpaksa cancel burger vegetarian tu. Berbalik kepada ahli kumpulan kami dua orang budak California dan German tu. Sila teliti perbualan kami.

Justin: You don't drink girl?
Me: I don't take alcohol.
Justin: You are Muslim?
Me: Yeah. I'm a Muslim. Muslims don't take alcohol.
Justin: Oh. I have a Muslim friend. But he drinks beer. (sambil gelak)

I was just able to smile. Justin realized that I was not comfortable with the way he talked. He tried to fix the condition.

Justin: But I know Muslims should not act that way.
Me: Yeah of course not!

Dalam hati aku oh shut up. Memalukan sangat la kawan Justin tuuu!

Then Justin and David left us. I thought they wanted us to join them to go to another game event yet David stopped me and Ain. Yaa they're going to get a glass of beer. Patut la tadi tanya aku minum atau tak.

Last night we met Kak Hani student PhD yang baru lima bulan di sini. Dia adalah satu-satuya warga Melayu yang belajar di University of Heidelberg. Kak Hani pun cakap bab bab makanan ni memang kena tahan iman dan berwaspada. Pernah suatu hari di Manheim dia nak makan KFC dan dia tanya orang Turkey dalam KFC tu halal atau tidak. The Turkish said it is halal. However ada seorang cleaner KFC tu angkat tangan and whispered to Kak Hani, "No it's not halal. That man is not good!" Memang kena fikir dua kali.

Tepuk dada tanya iman people.